close
متخصص ارتودنسی
روابط انسانی درمدارس واصول ایجاد رابطه حسنه با دانش آموز و والدین
صفحه اصلی نقشه سایت خوراک کانال تلگرام ما
آرشیو کامل
آرشیو کامل
سفارش اقدام پژوهی بدون نرم افزار
http://www.soalazmoon.ir/wp-content/uploads/اسلایدر-جدید-سفارش-دهید.jpg
لوگوی اعتماد ساماندهی
logo-samandehi
لوگوی اعتماد درگاه اینترنتی
جستجوی پیشرفته مطالب در سایت

در كل اينترنت
در اين سايت
ميان صفحات فارسي

جستجوگر گوگل

ما را در شبکه های اجتماعی ببینید
http://www.soalazmoon.ir/wp-content/uploads/%D9%81%DB%8C%D8%B3-%D8%A8%D9%88%DA%A9.png
http://www.soalazmoon.ir/wp-content/uploads/%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AA%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%DB%8C.png
http://www.soalazmoon.ir/wp-content/uploads/%DA%A9%D9%84%D9%88%D8%A8.png
http://www.soalazmoon.ir/wp-content/uploads/Untitled-21.jpg
موضوعات
پروفایل
اقدام پژوهی معلمان
گروه اقدام پژوهی،در حوزه ارائه خدمات به: فرهنگیان،کارمندان دولت،دانشجویان،و دانش اموزان در سراسر کشور، از مرداد ماه سال 1393 کار خود را بطور جدی شروع کرده است.در سال گذشته این گروه متشکل از خدمات دیگر شد که با توسعه به کارهای دیگر بجز اقدام پژوهی شاهد استقبال گسترده کاربران شد.اکنون گروه اقدام پژوهی در حال فعالیت بدون وقفه است. با احترام مدیریت سایت
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 662 کل نظرات : 9 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 3 تعداد اعضا : 52 ● آمار بازدید بازدید امروز : 320 بازدید دیروز : 1,758 بازدید کننده ارمزو : 50 بازدید کننده دیروز : 120 گوگل امروز : 5 گوگل دیروز : 26 بازدید هفته : 4,766 بازدید ماه : 40,395 بازدید سال : 171,986 بازدید کلی : 615,550 ● اطلاعات شما آی پی : 23.20.219.0 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
صفحات جداگانه
لینک های روزانه
نویسندگان
لینک های دوستان
ارتباط با مدیریت
ارتباط با مدير

سفارش سریع

http://www.soalazmoon.ir/wp-content/uploads/Untitled-1-1.gif

آخرین ارسالی های انجمن

روابط انسانی درمدارس واصول ایجاد رابطه حسنه با دانش آموز و والدین

حسن عبادی
16:50
بازدید : 2536

روابط انسانی درمدارس واصول ایجاد رابطه حسنه با دانش آموز و والدین

مقدمه:
آنچه در حیات انسانی حائز اهمیت است نیاز به همزیستی با یکدیگر و روابط انسانی است . روابط انسانی موهبتی است که در انسان به ودیعه گذاشته شده تا بتوانند یکدیگر را درک کنند و با هم زندگی کنند . روابط انسانی سرمنشأ رفع همه نیازهای انسانی است . در سایه ی روابط انسانی روان انسان ، تلطیف می یابد ، استعدادش می شکفد و به بار می نشیند .
تعلیم ، تغییر در رفتار است و مدرسه جولانگاه تغییر و تبدیل است . پایه و اساس تغییر هم عشق و محبت است که در روابط انسانی محقق می گردد . تا مدیر با معلم ، مدیر با دانش آموز ، مدیر با اولیاء و … رابطه برقرار نکند چگونه می تواند احساسات و عواطف خود را بدانها منتقل کند و موجب تغییر گردد ؟
از عوامل مهمی که بر روابط انسانی در آموزشگاه اثری غیر قابل انکار دارد شرایط و جو حاکم بر مدرسه است و مدیر به عنوان هماهنگ کننده ، در ایجاد جو مسئولیتی سنگین تر دارد . 
روابط انسانی :
روابط انسانی به مطالعه راه های ایجاد زمینه ها و شرایط مناسب برای زندگی و رشد افراد می پردازد . محیط و شرایط مناسب به وضعیت و یا موقعیتی اطلاق می شود که در آن افراد بتوانند از طریق دست یافتن به نیاز های منطقی خود رشد کنند ، رشدی که در راستای فطرت آن ها ست . در نهایت ، استعداد و توانایی های بالقوه آنان را شکوفا می کند به طوری که با ویژگی های موجود زنده سازگاری داشته باشد .
 
جو :
«جو» مجموعه ای از حالات ، خصوصیات یا ویژگی های حاکم بر یک محیط یا فضای آموزشی مانند مدرسه است که آن را قابل اعتماد یا غیر قابل اعتماد ، جاذب یا دافع ، رعب آور یا آرام بخش ، بازدارنده یا محرک ، خلاق یا راکد و . . . می سازد و موجب می گردد ، مدارس یک مقطع تحصیلی ، با اینکه از یک دستورالعمل و آئین نامه آموزشی ابلاغ شده تبعیت می کنند دارای جوی متفاوت باشند
مشاهده شده است عواملی مانند ویژگی های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، عمرانی و غیره در دو مدرسه نسبتاً نزدیک در یک مقطع تحصیلی کاملاً مشابهت داشته باشند لاکن جو حاکم بر آن ها متفاوت  است . در بین دانش آموزان و کارکنان (معلمان و کادر اداری) و حتی اولیا اصطلاحاتی چون جو سالم ، جو ناسالم ، جو باز ، جو بسته ، جو مسموم و مانند آن مورد استفاده قرار می گیرد ، که به نوعی بر روابط انسانی حاکم بر مدارس حکایت میکند .
 
جو باز و سالم  :
جوی است که افراد در آن احساس آزادی می کنند و خود را در تصمیم گیری ها و سرنوشت مدرسه شریک می دانند . در این جو با اعتقاد به اجرای دستورالعمل ها و قوانین اداری شیوه های مناسب برای رشد آموزشی و تربیتی مدرسه اتخاذ می گردد . زمینه برای رشد استعدادها و خلاقیت افراد فراهم بوده و نوعی صمیمیت و احساس پشتیبانی و حمایت در محیط وجود دارد .
 
جو بسته و ناسالم :
جوی ست که افراد از نظر فکری و رفتاری محدودیت هایی دارند بطوریکه در داخل مدرسه نمی توانند خارج از مرز های تعیین شده اظهار نظر و رفتار کنند . قوانین و دستورالعمل ها به صورت آزار دهنده و بازدارنده بر افراد تحمیل می شوند بطوریکه رنجش در  افراد بوجود می آید . در این جو ، نه تنها خلاقیت و نوآوری افراد رشد نمی کند بلکه دردسر آور  است . فرد خود را جدای از مدرسه می بیند و احساس حمایتی از آن در وی ایجاد نمی شود .
جو مسموم :
جوی است که علاوه بر بسته بودن و عدم اعتماد ، افراد به یکدیگر مظنون هستند و به کنجکاوی در احوال یکدیگر می پردازند و ایجاد آسیب از سوی دیگران را احساس می کنند . آسیب پذیری عاطفی ، اجتماعی و روانی در چنین جوی بسیار زیاد است . بر چسب و تهمت زدن ، کاری رایج به حساب می آید و وحشت از حضور در محیط بر افراد حاکم می شود . نتیجه چنین جوی معمولاً خستگی ، فرسودگی و بیزاری در افراد است .
 
رابطه حسنه :
 رابطه ی مثبت و هدفداری که با درک متقابل نیازها ، احساسات و عواطف یکدیگر با هم در تعامل بوده و از این رابطه نوعی احساس رضایت و خرسندی در افراد ایجاد  می شود .
درک احساسات و بیان و انتقال آن دروازه ی برقراری رابطه انسانی است . چه بسا انسانهای خوش قلبی که توانایی بیان و انتقال احساسات خود را به دیگر افراد ندارند و در عوض انسانهای متظاهری که با بیان احساسات خود در برقراری رابطه موفق هستند .
بنابراین سنگ زیر بنای ایجاد روابط حسنه در یک محیط آموزشی ، شناخت نیازها و احساسات افراد و توانایی برای بیان احساسات متقابل و انتقال آن به افراد است . مدیر برای ایجاد جوی مثبت باید احساسات و عواطف افرادی که با آنها در ارتباط است را بشناسد و در روابط خود ، توجه لازم به آن احساسات را داشته باشد .   
 
اصول مهم درایجاد روابط حسنه از سوی مدیر مدرسه : 
1- مدیر باید سعی کند پس از شناسایی احساسات خود ، احساسا ت منفی و متعارض (احساس منفی مانند : احساس ترس ، گناه ، رنج ، پوچی ، عدم اعتماد ، دشمنی ، عدم پذیرش و احساس متعارض حالتی که فرد نمی تواند افکار و احساسات خود را یک سویه سازد . مانند : شادی و غم ، رضایت و عدم رضایت و غیره) خود را به طریق منطقی از بین ببرد و احساسات مثبت (مانند : امنیت ، شادی ، پذیرش ، اعتماد به نفس ، ارزشمندی ، محبت ، حق شناسی) را جایگزین آنها سازد و این اصل را بکار گیرد که تا «من» نگرش و احساس مثبتی به دیگران نداشته باشم نمی توانم با آنان رابطه برقرار کنم (اصل داشتن نگرش مثبت) .
2- مدیر باید به این اصل اعتقاد داشته باشد که انسانها در شرایط عادی و معمولی احساسات و عواطف خود را به همان شکلی به او منتقل می کنند که مدیر احساسات و عواطفش را به آنان منتقل کرده است (اصل تعادل مبادله) .
3- مدیر باید توانایی بروز یا توقف انتقال عواطف و احساساتش را آن گونه که بهترین نتیجه را بتواند بگیرد داشته باشد  (اصل کنترل احساسات و عواطف) .
4- مدیر باید بتواند با بهره گیری از الفاظ ، کلمات ، جملات ، حرکات ، ایما و اشاره احساسات و عواطف خود را توصیف کند به طوری که طرف مقابل عواطف و احساسات مثبت مدیر را به خوبی درک کند . داشتن روحی لطیف و ستایشگر نسبت به انسان ها و همه مظاهر خلقت ، در تحقق این امر کمک می کند (اصل انتقال عواطف و احساسات) .
 
قوانین و فنون کلی در روابط حسنه :
قانون اول : با دیگران آن چنان رفتار کنید که مایلید با شما رفتار کنند .
انتظار گوش دادن ، بررسی مشکل ، رفتاری مناسب همراه با کرامت ، اغماض ، حداقل انتظاری است که در روابط انسان ها وجود دارد .
 
 قانون دوم : قانون ناگزیری (چاره نداشتن)
 انسان الزاماً نمی تواند همه چیز را به همان شکلی که خود می خواهد داشته باشد و یا آن را به هر شکلی که می خواهد تغییر دهد . با رعایت این قانون بجای گریز و فرار از امر ناخواسته بهتر است بگوئیم که چگونه می توان با وضعیت موجود ساخت و با او زندگی کرد و بالاخره چگونه می شود از او چیزی بهتر ساخت ؟
 
قانون سوم : قانون دوری از جدال و ستیزه
جدال و ستیزه حتی درگیری لفظی سبب از دست دادن حرمت ، ارزش و احترام هر دو طرف مجادله می شود که به سادگی نمی توان آن را جبران کرد . مدیر نباید در هیچ موردی اهمیت و ارزش خود را طوری دستخوش تهدید قرار دهد که ناچار شود برای حفظ آن با طرف مخالف به ستیز برخیزد . زیرا عاقبت الامر وضعی برای هر دو طرف بوجود می آید که عقب نشینی بدون از دست دادن احترام برای هیچ یک میسر نخواهد بود .
 
الف  ـ عوامل ایجاد و تحکیم روابط انسانی از دیدگاه کیمبل :
- ایجاد جو اعتماد و اطمینان ، دوستی و محبتwww.zibaweb.com
- احساس آزادی بیان ، افکار و عقاید ، احساس تعلق به مدرسه
- راز داری مدیر ، اغماض از بعضی از خطاها
- رعایت عدالت در رفتار (تشویق و تنبیه) ، رعایت ادب و نزاکت ، طرز سخن گفتن
- احترام به افکار و احساسات فرد و شناخت احساسات و انعکاس درک احساس ، حفظ خونسردی و متانت در مسائل بحرانی ، مخصوصاً بحث های عاطفی
- از صمیم دل دلسوزی کردن ، سعی و کوشش برای بر آوردن نیازها و رفع گرفتاری های افراد
- برقرارکردن روابط غیر رسمی و صمیمی بر مبنای نقاط مشترک
- ایجاد محیط برای بروز و پرورش استعدادها و شکوفایی آنها
- کاربرد به جا و به موقع از قدرت و اختیار و دوری از افراط و تفریط در کاربرد آنها
- توانایی خود را به جای دیگران قرار دادن و درک مشکلات و مسائل از دید طرف مقابل 
ب ـ علایم و نشانه های وجود اختلال در روابط انسانی :
- وجود بی نظمی و لاابالی گری ، عدم توجه و یا سرپیچی از قوانین و دستورات اداری
- وجود بی تفاوتی نسبت به مدیر ، پیدایش گروه های مختلف با دید و نظرات متعارض
- عدم هماهنگی بین افراد مدرسه در رابطه با اهداف سازمان
- دلیل تراشی های بی مورد کارکنان ، وجود اشتباهات ، ضایعات ، حوادث در محیط کار
- وجود غیبت های غیر ضروری با تمسک به قوانین و یا تمارض ، افزایش نقل و انتقالات بی مورد
- عدم اعتماد نسبت به سازمان و مدیریت در مورد خیر خواهی نسبت به کارکنان
- وجود تملق ، چاپلوسی ، مبالغه و تظاهر ، وجود احساس خستگی و کسالت و عدم رغبت بین کارکنان
- وجود ترس از تنبیهات بزرگ و غیر منطقی به دلیل اشتباهی کوچک و غیرعمدی
- وجود دوگانگی در گفتار و کردار ، وجود غیبت و نفاق و رفتار منافقانه
- وجود گلایه بین کارمندان و کارکنان از مدیریت
- احساس عدم امنیت شغلی ، احساس عدم تعلق فرد به سازمان و سازمان به فرد
- احساس بی اهمیت بودن در سازمان و مؤثر نبودن و عدم مشارکت در تصمیمات
از اساسی ترین کارهای مدیر در راستای ایجاد جوی سالم و شرایطی مناسب ، ایجاد احساس خوشحالی و رضایت خاطر در معلمین (کارکنان) ، دانش آموزان و اولیا است .
 
راه ایجاد رابطه حسنه با معلمین (کارکنان) :
در این جهت توجه مدیر به موارد زیر معطوف می گردد :
 احترام به شخصیت و افکار معلمین با تشکیل جلسات جهت بیان ایده و نظرات و جلب مشارکت آنان و تشویق آنها به فعالیت های اجتماعی در راستای ایجاد روابط نزدیک ، صمیمی و دوستانه . داشتن رفتار مناسب (با وقار ، متین و سنجیده در حد شأن جو تربیتی مدرسه و مورد قبول) ، توجه به مشکلات آنان و تلاش برای رفع مشکلات
 
راه ایجاد رابطه حسنه با دانش آموزان :
احترام به شخصیت دانش آموز به نحوی که در دانش آموز احساس تعلق و پذیرفته شدن ایجاد گردد . با هر دانش آموز منصفانه و عادلانه رفتار شود . دانش آموز احساس کند که مدیر و معلمان دوستان او هستند . دانش آموز بداند که احساسات و توانایی هایش مورد توجه مدرسه است .
 
راه ایجاد رابطه حسنه با اولیا :
مدیر با شناخت ارزش و نقش خانواده در شکوفائی استعدادها ، تربیت ، آموزش و چگونگی ارتباط آنها با مدرسه زیربنایی ترین گام را در ایجاد رابطه حسنه با اولیا بر می دارد . مدیر با شناخت ویژگی ها و خصوصیات اجتماعی ، سیاسی ، مذهبی ، اخلاقی و فرهنگی جامعه و خانواده در جلب مشارکت اولیا ، با شرکت دادن آنان در وظایف ، مسئولیت ها و عملیات تلاش کند به طوری که نتیجه آن ، احساس تعلق و مؤثر بودن باشد . www.zibaweb.com
در این مسیر نیز باید کلید اصلی ارتباط و حلقه اتصال خانه و مدرسه یعنی دانش آموز را دریافت . مدیر باید بداند که اصل اساسی استحکام رابطه با اولیا بر پایه پیوند های روانی ، عاطفی و فکری است . بیان احساسات مثبت و سازنده و دلسوزی نسبت به سر نوشت دانش آموزان و ایجاد نگرش مثبت در اولیا نسبت به مدیریت و مدرسه راهی مؤثر در برقراری روابط انسانی است .
يكي از عوامل موفقيت بچه‌ها در مدرسه، وجود ارتباط سودمند بين والدين و معلم فرزندشان است كه معمولا توجه زيادي به اين رابطه نمي‌شود، اما مي‌توان با توجه به چند نكته، كيفيت ارتباط بين والدين و معلم را بهبود بخشيد.
تأثير اين امر خود را در بهبود كارايي دانش‌آموز در مدرسه نشان مي‌دهد. نگرش درست و روحيه همكاري، شرط لازم براي وجود اين ارتباط است. كارشناسان آموزشي معتقدند والدين بايد با اين ذهنيت به اين مسئله بپردازند كه هدف آنان و معلمان يكسان است. اين كارشناسان10 توصيه را براي بهبود ارتباط بين والدين و معلمان به شرح زير پيشنهاد مي‌كنند:
1 – از معلم بپرسيد چه چيزي درباره يك گروه سني يا درس خاص برايشان جالب است. با اين سؤال، به معلم اين فرصت را مي‌دهيد كه اشتياق خودشان را درباره كاري كه مي‌كنند، با شما در ميان بگذارند. به اين‌‌صورت، زمينه مناسبي براي آغاز ارتباط فراهم مي‌شود.
2 – والدين بايد بچه‌هايشان را در اين فرايند مشاركت دهند. آنان مي‌توانند از فرزندانشان بپرسند مي‌خواهند چه چيزي در ديدار با معلم مطرح شود. بعد از جلسه نيز بايد نتيجه آن به فرزند اطلاع داده شود. نهايتا اين بچه است كه مسئوليت يادگيري را برعهده دارد. بزرگ‌ترها هم وظيفه دارند تا فرصت‌هاي مناسبي براي ايجاد و تقويت يادگيري پديد آورند.
3 – والدين بايد به دقت به دغدغه‌هاي معلم گوش دهند تا متوجه آن شوند. معلم خوب درباره نقاط قوت و ضعف بچه صحبت مي‌كند و راه‌هايي براي نيل به اهداف آموزشي پيشنهاد خواهد كرد.
4 – از معلم بپرسيد: چه كار مي‌توانم با بچه‌ام بكنم تا اين درس برايش جذاب‌تر شود؟ شايد معلم فعاليت‌هاي مشخصي مانند ديدار از موزه يا كاشتن گل و گياه پيشنهاد كند تا در‌س‌هاي كلاس تقويت شود.
5 – اگر والدين نگران ديدار با معلم براي صحبت كردن درباره مشكلي هستند، بهتر است با مشاور مدرسه صحبت كنند. گاهي اوقات مشاور مدرسه قبل از معلم با والدين ديدار مي‌كند تا به تعيين اهداف كمك كند. گاهي نيز مشاور در جلسه معلم با والدين حضور مي‌يابد تا گفت‌وگوي بين آنان را تسهيل كند.
6 – به ياد داشته باشيد، اصل كار موفقيت فرزند شماست، نه مشاجره با معلم. استفاده از مهارت‌هاي مذاكره، شنيدن و مواجهه بهتر از داد كشيدن‌، تحقير يا بي‌احترامي كردن است. معلمان نيز شايسته احترامي هستند كه كارشناسان ديگر از آن برخوردارند.
7 – پيش از پايان جلسه، آنچه را كه معلم از فرزند شما و خود شما انتظار دارد، معين كنيد. اگر لازم است كه علاوه بر اين جلسه ابتدايي، باز هم تماس بين دو طرف باشد، والدين و معلم بايد طرح روشني براي ادامه اين ارتباط تهيه كنند.
8 – والدين نبايد متعهد به انجام كاري شوند كه نمي‌توانند. مثلا‌ اگر معلم پيشنهاد كند كه والدين در انجام تكاليف رياضي به بچه كمك كنند اما والدين فاقد مهارت لازم براي اين كار باشند، بايد بپرسند از چه امكانات ديگري مي‌توانند براي كمك به بچه استفاده كنند.
9 – جلسه بين معلم و والدين فقط يك راه ارتباط با معلمان است. در طول سال تحصيلي به‌دنبال فرصت‌هاي ديگر براي ايجاد اين ارتباط باشيد.
10 – مهم‌تر از همه، اين فرصت را در اختيار معلم قرار دهيد تا اطلاعات خودشان را درباره چگونگي كمك به يادگيري دانش‌آموزان به شما انتقال دهند.
محققان مي‌گويند مطالعات انجام‌شده نشان مي‌دهد مشاركت والدين كمك قابل توجهي به موفقيت دانش‌آموزان مي‌كند
ویژگی معلمان و رابطه با والدین دانش آموزان 
با مطالعه این فصل انتظار می رود خواننده بتواند:
-         ضرورت برگزاری دوره های تریت معلمرا تشریح کند .
-         هدف دوره های تربیت معلم قرآن را توصیف نماید.
-         صلاحیت ها و ویژگی های  حرفه معلمی را تعریف کرده و انواع آن را نام ببرد.
-         نمونه هایی از انواع صلاحیت ها و ویژگی های حرفه معلمی را برشمارد.
پیامبر اکرم (ص)فرموده اند:ان الله و ملائکته یصلون علی معلم الناس الخیر« خداوند و فرشتگانش بر معلمی که به مردم خوبی می آموزد، درود می فرستند.
تعلیم و تربیت در تمامی ادوار تاریخ بشر، همواره از اهم نیازهای حیاتی جامعه بوده و می باشد.بدیهی است تمامی افراد جامعه جهت رفع نیازهای فردی و اجتماعی خود ناگزیر از فراگیری علومو فنون مختلف و منطبق با تحولات و دگرگونیهای زمان خود هستند. همانگونه که بشر با سرعتی شگرف پله های ترقی و پیشرفت را طی می نماید.سیستم های آموزشی و شیوه های علـم اندوزی نیز دستـخوش تغییـرات سریع می گردند.
هر چند درآغاز هزاره سوم و قرن 21 میلادی که به قـرن انفجــار اطــلاعات  نامگذاری شده – با ورود رایانه های شخصی و ساختارهای آموزش مجازی و شبکه های اینترنت و اینترانت ، انقلاب عظیم در نظام های آموزشی بوجود آمده  ولی همچنان  معلم بعد از والدین ،  مهمترین  و اصلی ترین نقش  را در چرخه تعلیم و تربیت ایفا می نماید . این امر در تعلیم و تربیت  علوم اسلامی و بالطبع قرآنی نیز صادق بوده و محوری ترین نقش در فرایند و تدریس قران به عهده معلم  خود ساخته ای است که پس از تخلق و اخلاق اسلامی  و تربیت قرآنی ، دیگران را نیز به به معدن نیکی ها یعنی قرآن کریم فرا می خواند و از این رهگذر به چنان مقام رفیعی نائل می گردد که به فرموده پیامبر اسلام : خدا و ملائکه بر  او درود می فرستند . در این فصل لزوم و هدف  برگزاری دوره های تربیت معلم و ویژگی های ضروری برای معلیمن اشاره می شود .

ضرورت  برگزاری  دوره های تربیت معلم :
آموزش و آموختن دو فعالیت بی بدیل تاریخ آفرینش بشرند که ادامه  حیات و تمدن انسانی در تمامی شئونات فردی ، اجتماعی ، اعتقادی ، فرهنگی و سیاسی و اقتصادی نیازمند  انجام موفقیت آمیز این امر در قالب نظام های آموزشی  است . بی تردید برترین عامل شکل گیری چرخه های آموزشی و ایجاد رابطه تعاملی  بین یاد دهنده و یادگیرنده معلم است .
این رابطه تعاملی در موفقیت های سازمان یافته و بین معلم و دانش آموز (( تدریس )) نام دارد.
نظر به نقش سرنوشت ساز و مهم  معلم  در تدارک شرایط مساعد برای تحقق یادگیری در یادگیرندگان ، بر گزاری دوره های تربیت معلم از دیر باز مورد توجه نظام های آموزشی بوده است . بدون تردید در فرآیند آموزش قرآن کریم موثر ترین  و مهمترین نقش در جذب و یادگیری قرآن آموزان از آن معلم قرآن است و سطح دانش  مهارت آموزشی او ارتباط مستقیم با سطح و کیفیت فراگیری قرآن آموزان و افزایش و کاهش  علاقه مندی ایشان خواهد داشت . با توجهبه حساسیت  ویژه معلمین  قرآن ، ضروری است معلم قرآن ،  پیش از اقدام به امر خطیر  معلمی قرآن ، نسبت به کسب ارتقای  تخصص های  لازم –تا رسیدن به سطوح مطلوب – کوشش نمود و تمامی صلاحیت های لازم را با استعانت از ذات اقدس اله و از طریق شرکت در دوره های تربیت معلم قرآن ،  مطالعات گسترده و تمرین های مکرر بدست آورد .
هدف دوره های تربیت معلم قرآن
هدف از برگزاری دوره های تربیت  معلم قرآن ، تلاش برای تجهیز معلمان به اطلاعات ، مهارت های و نگرش های زیر است :
1-    ارتقای نگرش ها و باورهای ضروری در زمینه قرآن و حرفه معلمی قرآن
2-    تکمیل و ارتقای دانش  و مهارت های معلم در خصوص موضوع تدریس
3-    تکمیل و ارتقای دانش  و مهارت های معلم در خصوص روشها و فنون تدریس
4-    تکمیلا و ارتقای داشن و مهارت های معلم در خصوص روش ها و فنون کلاس داری
5-    تکمیل  وارتقای دانش و مهارت هی معلم در خصوص کاربرد روانشناسی  آموزشی در تدریس و تفهیم درس
6-     آشنایی معلم با علوم و مهارت هایی که به صورت غیر مستقیم در کیفیت آموزش تاثیر گزارند .
به رغم  پیدایش پایان های اطلاع رسانی به نظام های ارتباطی پیشرفته کهمی تواند اطلاعات و معلوماتی را  در زمانی کوتاه در اختیار علاقه مندان  به معلمی قرار دهند ، به دلیل امکان تدارک  هارت های لازم عملی و نگرش های بنیادی معلمی ، برگزای این دوره ها همچنان از ضروریات چرخه آموزش است .
معلم  الگوها و روشهای تدریس را با توجه به درس مورد نظر و توانایی های خود و شرایط موجود انتخاب و بر مبنای انها در را ارئه می دهد علاقه و تسلط معلم  به موضوع  درس و آگاهی  و توان  عملی او نسبت  به الگو ،  روش ها  و شیوه های مختلف تردیس  مهارت هی حرفه ای کلاس داری ، روانشناسی  پرورشی استفاده از وسایل آموزشی متناسب  و اشراف او به شیوه ای تشویق  متعلمان به یادگیری از عوامل موثر در  پیشرفت تحصیلی است . معلمان باید بتوانند ایده های تازه را جذب طرح های نوع را طراحی و الگوهای متوع تدریس را در فرآیند آموزش خود به اجرا در بیاورند.
صلاحیت های  حرفه معلمی :
در فرآیند تدریس تنها تجارب  و توانمند ی های علمی و مهارتی معلم نیست که در تلاش آموزش تاثیر دارد بلکه دیدگاه معلم  اصولی که به آن معتقد است و کل شخصیت های  وی در تدریس ، تغییر ،  تحول و یادگیری دانش آموز موثر واقع می شود :
لذا یکی از مسایل مهم در فرآیند تعلیم و تربیت  توجه به  تمامی صلاحیت های معلمی است .
صلاحیت های معلمی مجموعه شناخت ها ،  گرایش ،  مهارت ها  و عملکردهایی است که در جریان تعلیم  پرورش جسمی ، عقلی ؛ عاطفی ، اجتماعی و معنوی فراگیران کمک می کنند .این صلاحیت ها را می توان به 4 بخش طبقه بندی نمود:
الف :
صلاحیت ها ی شناختی (دانش):
صلاحیت های شناختی معلمی عبارت است از مجموعه ای از شناخت ها و معلوماتی که ضروری است  معلم با توجه به حرفه و موضو ع درسی نسبت به آنها  اشراف و تسلط داشته باشد.
 اهم این صلاحیت ها عبارتند از :
- اگاهی از اهداف غایی و اهداف کلی و اصول تعلیم و تربیت
- اگاهی از شناخت و تسلط نسبت به مفاهیم علمی و اطلاعات جانبی مربوط به موضوع درس
- شناخت اصول حاکم بر یادگیری و ظرایف تربیتی
-شناخت اهداف اموزشی کتاب درسی
-اگاهی و شناحت شیوه های جدید  و فعال تدریس
اگاهی و شناخت نسبت به شیوه های ارزشیابی متناسب با روش ها
- شناخت ویژگی های دانش آموزان ( جسمانی ف عقلانی ، عاطفیفاجتماعی و...)
- شناخت شیوه های مختلف مدیریت کلاس
- اشنایی با مهارت های اجتماعی   و گسترش آن ها در فرایند یادگیری
- شناخت  محیط های اجتماعی  مختلف مانند (مدرسه ،خانواده ،موسسات اجتماعی ) و تاثیر آن ها  بر تعلیم  و تربیت
- شناخت نیارها ، مسائل و مشکلات اجتماعی
- شناخت ویزگی های فرهنگی ،اجتماعی ، سیاسی و ... جامعه ملی و محلی
- شناخت روش ها ی مطالعه و تحقیق در شته علمی مربوطه
- شناخت مهارت های تفکر (تفکر منطقی ،تفکر مادی ، تفکر خلاق )
ب- صلاحیت های عملکردی (توانش )
صلاحیت های عملکردی علمی عبارتست از  مجموعه ای از مهارت های عملی که ضروری است معلم با توجه به حرفه معلمی و موضوع درسی اش نسبت به آن ها اشراف و تسلط داشته باشد  اهم این صلاحیت ها عبارتند از :
- مهارت در طراحی  آموزشی طرح درس روزانه دوره یا سالانه
- مهارت درکاربرد تکنولوژی اموزشی در فرایند تدریس
- مهارت در اداره کلاس و تشکیل گروه های کار توسط شاگردان ،فعال کردن دانش آموزان  ومشارکت  آنان در کلاس درس
-مهارت در برقراری ارتباط موثر با شاگردان ،همکاران وحانواده ها
- مهارت در کاربرد فنون وروشهای مختلف تدریس متناسب با محتوای درس نظیر حل مسئله ، بحث و گفتگو
-مهارت در سخن وری و انتقال پیام به دانش آموزان
-مهارت در دادن تکلیف و رسیدگی به تکالیف دانش آموزان
-مهارت در توقیت روحیه و ایجاد انگیزه و شوق به یادگیری در دانش آموزان
- مهارت در ابداع و نو آوری و ارده ابتکارات تازه و کاربرد روش ها ی تجربی
- مهارت در ارزشیابی های ورودی ،تکوینی و پایانی متناسب  تحلیل نمرات دانش آموزان
-مهارت در تشویق و ترغیب دانش آموزان
مهارت در انجام پژوهش های لازم در فرایند تدریس
-مهارت در نگارش تجربیات خود در قرایند تدریس و رقتار با دانش آموزان
- مهارت در استدلال علمی ومنطفی و گوش دادن به استدلالات دانشآموزان ، تحمل آرا، مخالف و پذیرش آرای منطقی شاگردان
-توانایی ارزش یابی از کار خود
- مهارت در استفاده از اصول حاکم بر یادگیری در تدریس
- مهارت در ارائه و طرح سوالاتی که جواب دادنبه آن مستلزم تفکر است .
- توانایی کشف قابلیت های ذهنی دانش آموزان به منظور پرورش مهارت های تفکر
- مهارت بهکارگیری تجارب و یافته های علمی  درفرآید تدریس
- مهارت برنامه ریزی درسی جهت افزایش کارایی برنامه
- توانایی تبیین و تشریح اهداف برنامه درسی به منظور تحقق عملی آن
ج- صلاحیت های اخلاق حرفه ای (بینش )
صلاحیت اخلاق حرفهای معلمی عبارتست از مجموعه ای از باورها ، علاقمندی ها و خلقیاتی که ضروری است معلم با توجه به حرفه معلمی نسبت به انها گرایش و التزام داشته باشد اهم این صلاحیت های عبارتند از :
- داشتن روحیه تعلق خاطر به علم و رشته مربوطه
- داشتن روحیه توجه به تفاوت ها و مشکلات فردی دانشآموزن
- داشتن روحیه استفاده از روشهای مختلف تدریس به تناسب محتوا
- داشتن روحیه ایجاد مشارکت و رقابت سالم درکلاس و واداشتن فراگیران به فعالیتهای گروهی
- داشتن روحیه واداشتن دانش آموزان به یافتن راه حل های تازه و ابتکاری
- داشتن روحیه توجه به نظرات ، پیشنهادات و سولاات طرح شده  از سوی دانش آموزان
-داشتن روحیه بر قراری ارتباط با  دانش آموزان  و والدین
- داشتن روحیه تبادل نظر با سایر معلمان و مسئولین مدرسه
- اشتن روحیه شرکت فعالانه درگرو های آموزشی و شوراهای محتلف مدرسه
- داشتن روحیه احساسمسئولیت درکار وهمکاری با دیگران
- علاقه مندی به خود سنجی و ارزشیابی ازکار خود
-علاقه مندی به مطالعه و تشویق دانش آموزان به این امر بامعرفی کتاب های متناسب
- داشتن روحیه نوآوری و خلاقیت
- داشتن روحیه انصاف در برخورد با دانش آموزان وسایرین
-داشتن روحیه باز اندیشی  و باز آفرینی
- تلاش در جهت ارتقای یادگیری دانشآموزان به سطوح بالای یادگیری
- توجه به تمامی دانش آموزان
د- صلاحیت های عمومی (فردی)
صلاحیت های عمومی معلمی عبارتست از  مجموعه ای از خصوصیات بارز فردی  که ضروری است معلم با توجه به حرفه معلمی و ارتباطش با فراگیران ، نسبت به آن ها التزام داشته باشد اهم این صلاحیت ها عبارتند از:
- شوخ طعی  و خوش رفتاری
- فعال، پر حرارت و شاداب بودن و انتقال آن به دانش آموزان
- برخوردای از سلامت  وثبات عاطفی
- دارا بودن قدرت بیان و ایجاد  ارتباط موثر با دانشآموزان
-آراستگی ظاهر  و توجه به بهداشت فردی
- رازداری
- عزت نفس و خویشتن داری
- تلاش در جهت ارائه الگوی رفتاری مناسب
- داشتن روحیهی پیگیری امور
- داشتن روحیه مدارای اجتماعی
خلاصه
تعلیم و تربیت در تمامی ادوار تاریخ بشری، همواره نیازهای حیاتی جامعهبوده و می باشد  هر چند در آغاز هزاره سوم و قرن بیست و یک  که به قرن انفجار اطلاعات نامگذاری شده با ورود رایانههای شخصی و ساختارهای آموزشی مجازی و شبکه های اینترنتی ، انقلابی عظیم در نظام های آموزشی به وجود آمده است ولی همچنان معلم بعد از والدین ، مهمترین و اصلی ترین نقش را در چرخه تعلیم و تربیت ایفا می نماید . این امر در تعلیم و تربیت علوم اسلامی و بالتبع  قرآنی نیز صادق بوده، محوری ترین نقش در فرآیند تدریس قرآن به عهده معلم خود ساخته ای است  که پس از تخلق به اخلاق اسلامی و تربیت قرآنی ، دیگران رانیز  به معدن نیکی ها یعنی قرآن کریم فرا می خواند . بی تردید برترین عامل  در شکل گیری چرخه های آموزشی و ایجاد رابطه تعاملی بین یاد دهنده و یادگیرندگان معلم است . این رابطه تعاملی در موقعیت های سازمان یافته بین معلم و دانش آموزان  تدریس نام دارد . نظر به نقش مهم  و سرنوشت ساز معلم در تدارک شرایط مساعد برای تحقق یادگیری در یادگیرندگان، برگزاری دوره های تربیت معلم از دیرباز مورد توجه  نظام های  آموزشی بوده است . بر همین اصل و با  توجه به حساسیت  ویژه معلمی قرآن ، ضروری است معلم قرآن ،پیش از اقدام به امر خطیر و مبارک تعلیم قرآن ،نسبت به کسب ارتقاء تخصص های  لازم  تا رسیدن  به سطح مطلوب – کوشش نموده  و تمامی صلاحیت های لازم را از طریق شرکت در دوره های تربیت معلم قرآن به دست آورد
صلاحیت های معلمی مجموعه ی شناخت ها، گرایش ها، مهارت ها و عملکردهایی است که در جریان تعلیم و تربیت به پرورش جسمی، عقلی، عاطفی ، اجتماعی و معنوی فراگیران کمک می کند . این صلاحیت ها را می توان  به چهار بخش زیر طبقه بندی نمود:
1-    ارتقاء نگرش و باورهای ضروری در زمینه قرآن و حرفه معلمی قرآن
2-    تکمیل و ارتقاء دانش و مهرات های معلم در خصوص موضوع تدریس
3-    تکمیل و ارتقاء دانش ومهارت های معلم در خصوص روش ها و فنون تدریس
4-    تکمیل وئارتقاء دانش و مهارت های معلم در خصوص روش ها و فنون کلاسداری
5-    تکمیل وارتقاء دانش و مهارت های معلم در خصوص کاربرد اصول  روانشناسی آموزشی  در تدریس و فهیم درس
6-     آشنایی معلم با علوم و مهارت هایی که به صورت غیر مستقیم بر کیفیت آموزش تاثیر گذارند.
خود آزمایی فصل اول
1-    هدف ازتاسیس و برگزاری دوره های تربیت معلم قرآن چیست؟
2-    وظیفه شغلی معلمان قرآن چیست؟
3-    صلاحیت های معلمی چیست و به چه انواعی می توان آن را طبقه بندی نمود؟
4-    پنج مورد از صلاحیت های  شناختی معلم را نام ببرید
5-    پنج مورد از صلاحیت های عملکردی معلم را نام ببرید.
6-     پنج مورد از صلاحیت های اخلاق حرفه ای معلم را نام ببرید
7-    پنج مورد از صلاحیت های عمومی معلم را نام ببرید.
- والدين بايد در مدرسه به عنوان ولي حضور پيدا كنند، نه به عنوان فردي كه در يك جاي خاص، مسووليت دارد. اگر پدر يا مادر دانش آموز در وزارتخانه يا سازماني، مسووليت اجرايي سطح بالايي دارد و در آنجا به عنوان رئيس ايفاي نقش مي كند و به تناسب مسووليت، گاهي امر و نهي مي نمايد، نبايد با همان شاكله و با همان انتظارات و تصورات وارد مدرسه شوند.
4- ارتباط اوليا با مسوولان مدرسه بايد مستمر باشد. معناي استمرار اين نيست كه هر روز سري به مدرسه بزنند، بلكه لازم است به طور مرتب در منزل به وضع درسي و رفتاري فرزند خود رسيدگي كنند و بر طبق اطلاعات به دست آمده، با مدرسه ارتباط برقرار نمايند.
همكاري خانه و مدرسه در امور آموزش دانش آموزان
همكاري والدين با مسوولان مدرسه، در دوره ابتدايي از اهميت و جايگاه خاصي برخوردار است. مي توان گفت بعد اصلي همكاري اين دو را همكاري در مسائل آموزشي و پرورشي تشكيل مي دهد. نخستين نكته اينكه والدين بايد نسبت به پايه تحصيلي و عناوين دروس فرزند خودشان اطلاع كافي داشته باشند و با مطالعه مقدمه و مطالب آغازين كتاب هاي درسي، آگاهي نسبي به دست آورند. گاهي در بحث هاي مقدماتي كتاب هاي درسي نكاتي درج مي گردد كه مطالعه آنها براي والدين ضروري است. شناخت نقاط ضعف درسي دانش آموز و همفكري براي رفع آن، ضرورت ديگر ارتباط خانه و مدرسه است. پس از گذشت چند هفته از سال تحصيلي مي توان در وضع درسي دانش آموز تامل كرد و نقاط قوت و ضعف او را شناخت. مطلب ديگر، توجه والدين و معلمان به ويژگي هاي رواني كودكان و ارتباط آن با پيشرفت تحصيلي آنان است. به عنوان مثال كودكان نياز به جلب توجه و ابراز خود دارند. آنها علاقه مند هستند كه حاصل كار خودشان را عرضه كنند و بدين وسيله اين نياز در آنان تامين و ارضا شود. اين نياز در دوران مدرسه، از طريق ارائه حاصل كارهاي خود در امور درسي جلوه گر مي شود. مثلا ممكن است كودكي نقاشي بكشد و آن را نزد پدر و يا مادر خود بياورد و ارائه دهد. در مقابل اين عمل، والدين بايد به آن توجه كنند و كودك را مورد تشويق قرار دهند. احتياج به هدف، نياز ديگر كودك است. اگر كودك بداند كه درس را براي چه هدفي مي خواند و آثار و نتايج هريك از مواد درسي به او تفهيم شود، علاقه اش به درس خواندن افزايش پيدا مي كند.
همكاري خانه و مدرسه در امور رفتاري دانش آموزان
ترس از مدرسه يكي از رفتارهاي كودك در دوره دبستان، مخصوصا در پايه اول ابتدايي است. علل مختلفي ممكن است اين رفتار را به وجود آورند. گاهي ممكن است دورشدن از خانواده، به ويژه مادر باعث ترس شود، چون در دوره ابتدايي، رابطه عاطفي كودك با خانواده بسيار قوي است و او مايل نيست از پدر و مادر جدا شود. ترس از مدرسه و غيبت از مدرسه، هم معنا نيستند. ترس از مدرسه با نوعي دل زدگي و تنفر از مدرسه همراه است، ولي غيبت از مدرسه همراه با چنين حالت عاطفي نيست، بلكه به علل مختلف ممكن است كودك در طول سال تحصيلي چند دفعه در كلاس درس خود حضور پيدا نكند و اين امر باعث عقب ماندگي تحصيلي او شود. گاهي ممكن است بيماري كودك موجب غيبت شود. هرچند بيمار شدن دليل موجهي براي غيبت است، ولي بعضي از مادران به دليل يك سرما خوردگي يا سرفه و يا خس خس كردن خفيف، مانع از رفتن فرزندشان به مدرسه مي شوند، در حاليكه او را همراه با خود به بيرون مي برند! در چنين خانواده هايي گاهي با يك سردرد جزئي، از رفتن كودك به مدرسه ممانعت مي شود و گاهي نيز تشويق مي گردد كه وي علائم يك بيماري را بزرگ تر از آنچه هست، نشان دهد. علت ديگر غيبت از مدرسه، ممكن است كار كردن باشد. بعضي خانواده ها از اين بابت شكايت دارند كه چرا فرزندشان در منزل، به پرسش ها به خوبي پاسخ مي دهد، ولي در مدرسه نمره كمي از معلم مي گيرد. به عبارت ديگر كودك توانايي هايي دارد و درس را نيز به خوبي خوانده است، ولي در اثر عواملي قادر به ابراز توانايي هاي خود نيست. گاهي شلوغي كلاس و زياد بودن عده دانش آموزان مانع از اين مي شود كه معلم بتواند با آنها ارتباط كلامي و عاطفي برقرار كند و با شنيدن پاسخ هاي يك دانش آموز و ارائه توصيه هاي لازم، از توانايي هاي او آگاهي پيدا كند و در نتيجه درباره وي به نحو مطلوب داوري نمايد. گاهي هم شلوغي مانع نيست، بلكه معلم روابط انساني مناسبي با كودك برقرار نمي كند و در نتيجه فضاي مناسب براي ابراز وجود و ارائه پاسخ هاي لازم براي دانش آموز به وجود نمي آيد. به عبارت ديگر در اثر فقدان روابط عاطفي سالم، توانايي كودك پنهان مي ماند و ممكن است او را به عنوان شاگرد تنبل معرفي كند. ممكن است تحقير دانش آموز توسط همكلاسي ها موجب اختلال عاطفي در او شود و نتواند در يادگيري مطالب موفقيت به دست آورد و يا آموخته هاي خود را به خوبي عرضه كند. گاهي دانش آموزاني كه با لهجه متفاوت از دانش آموزان ديگر صحبت مي كنند و يا لباس ويژه اي مي پوشند، در ميان دانش آموزان ديگر احساس غربت مي كنند و از جهت عاطفي امنيت خود را از دست مي دهند. هرجا كه نيازهاي عاطفي كودك تامين گردد، براي مطالعه و يادگيري ترغيب مي شود و هرجا اختلالات عاطفي پيدا شود، علاقه به درس و يادگيري در او تضعيف مي گردد.
جزئيات طرح ويژه دانش‌آموزان دختر پايه سوم راهنمايي اعلام شد
 طرح "مشكوة " دختران به منظور تقويت مهارت‌هاي ارتباطي مؤثر بين والدين، مربيان و دانش‌آموزان دختر پايه سوم راهنمايي ابلاغ شد.
به گزارش  فارس مهري سويزي مدير كل دفتر امور زنان و دختران وزارت آموزش و پرورش طي بخشنامه‌اي به مديران كل آموزش و پرورش استان‌ها، طرح "مشكوة " دختران را جهت تقويت مهارت‌هاي ارتباطي مؤثر بين والدين، مربيان و دانش‌آموزان دختر پايه سوم راهنمايي و تعامل موفق بين اين سه گروه ابلاغ كرد.
* تأمين سلامت رواني دختران نوجوان و پيشگيري از ناهنجاري‌ها
دراين بخشنامه آمده است: طرح مشكوة دختران توسط دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش با مشاركت امور زنان و خانواده رياست جمهوري اجرا مي‌شود كه تصحيح، تعالي و تقويت نقش‌هاي والدين در خانواده منطبق بر موازين اخلاقي و ارزش‌هاي اسلامي، بهبود مناسبات رفتاري كاركنان مدرسه، والدين با دانش‌آموزان دختر در تعامل با يكديگر، تأمين سلامت رواني دختران نوجوان و پيشگيري از ناهنجاري‌هاي رفتاري و تقويت باورها در ابعاد مذهبي، رواني، اخلاقي و اجتماعي مهمترين اهداف كيفي اين طرح است.
اجراي طرح مشكوة به صورت منطقه‌اي خواهد بود كه در هر منطقه به شرح ذيل است: تشكيل جلسه آموزشي با ظرفيت حداقل 200 دانش‌آموز به ميزان 8 ساعت در قالب 4 جلسه به طور متناوب، تشكيل جلسه آموزشي با ظرفيت حداقل 200 نفر از اولياء دانش‌آموزان شركت كننده در طرح به ميزان 10 ساعت در قالب 5 جلسه به طور متناوب (در اين جلسات الزاماً يك نفر از اولياء با اولويت پدران شركت مي‌كنند)، تشكيل جلسه آموزشي با ظرفيت حداقل 70 نفر از مربيان دانش‌آموزان شركت كننده در طرح به ميزان 10 ساعت در قالب 5 جلسه به طور متناوب (مديران، معاونان، مشاوران، مربيان تربيتي و دبيران) است.
* حضور روانشناسان متعهد در طرح مشكوة
اين بخشنامه در‌خصوص شيوه اجراي طرح مشكوة بيان مي‌كند: تشكيل كميته اجرايي، علمي و تخصصي در دو سطح استان و منطقه است كه در ‌سطح استان با مسئوليت مدير كل و عضويت معاون امور پرورشي، معاون پژوهشي و نيروي انساني، معاون متوسطه، معاون پشتيباني، كارشناس مسئول امور زنان، ‌رئيس گروه انجمن اوليا و مربيان و كارشناس مشاوره تشكيل شده و در سطح منطقه با مسئوليت مدير منطقه و عضويت معاون امور پرورشي، معاون راهنمايي، رئيس گروه پژوهش و نيروي انساني، معاون پشتيباني، كارشناس امور زنان، كارشناس مسئول انجمن اوليا و مربيان و كارشناس مشاوره تشكيل مي‌شود.
تدوين برنامه زمان‌بندي آموزشي براي سه گروه مخاطب طرح، تعيين مناطق و مدارس مجري و ارسال شيوه‌نامه اجرايي به مناطق تحت پوشش طرح، برگزاري جلسات توجيهي و هماهنگي براي برگزاركنندگان، آماده سازي بنر و پوستر ارسالي و ارسال به مناطق تحت پوشش طرح، شناسايي و دعوت از اساتيد، روانشناسان متعهد و هيئت علمي با تخصص مشاوره و آگاه به روانشناسي و تعليم و تربيت اسلامي و برخوردار از توفيقات عملي در اينگونه طرح‌ها و نشست‌ها، فيلمبرداري از كارگاه آموزشي، تهيه گزرش مستند از مراحل مختلف طرح در هر منطقه، جمع‌بندي گزارشات دريافتي از مراحل مختلف اجراي طرح در استان، تجزيه و تحليل گزارش‌ها و ارسال به دفتر امور زنان حداكثر يك ماه پس از اجراي طرح، از مراحل اجراي طرح مشكوة دختران است.
* نوجوانان راه‌هاي خودشناسي را مي‌آموزند
دراين بخشنامه در‌خصوص سرفصل‌هاي آموزشي آمده است: سر فصل‌هاي آموزشي شامل سه بخش دانش‌آموزشي، اولياء و همكاران است؛ بخش دانش آموزي شامل شناخت و پذيرش خود و تأثير آن در ايجاد رابطه مطلوب خودشناسي در دو بخش ضرورت خود شناسي، فوايد خودشناسي، راه‌هاي خودشناسي و معرفي ابعاد جوان از منظر نيازها، استعدادها، موانع رشد، برنامه‌ريزي، مسئوليت پذيري، تصميم‌گيري و عوامل شكوفايي؛ ما و نعمت‌هاي فراموش شده به منظور بالابردن قدرت بصيرت، مقاومت، اميدواري و سخت كوشي؛ هويت شناسي و مهارت‌هاي اساسي زندگي است.
در اين بخشنامه در‌خصوص بخش اولياء آمده است: شناخت ويژگي‌هاي دوران نوجواني و راهكارهاي ارتباط با نسل جوان به ويژه دختران؛ اثر تزلزل، تشنج و تشتت آراء در خانواده بر روي شخصيت نوجوان؛ راه‌هاي اصلاح ارتباط و رفتار با همسر و فرزندان (مهارت‌هاي ارتباطي بين همسر و فرزندان)؛ وظايف خاص پدران در ايجاد امنيت و آرامش روحي دختران نسبت به آسيب‌هاي اجتماعي در خانواده و وظايف خاص مادران نسبت به توسعه و تعميق عفاف در خانواده از محورهاي بخش اولياء در طرح مشكوة دختران است.
بخش همكاران نيز شامل شناخت ويژگي‌هاي دوران نوجواني و راهكارهاي ارتباط با نسل جوان به ويژه دختران؛ ضرورت ارتباط با دانش‌آموز و ايجاد اعتماد متقابل و راه‌هاي ايجاد ارتباط معنوي و عاطفي كارساز با دانش‌آموز؛ ارائه راهكارهاي عملي براي حداقل 20 آسيب شايع در حوزه دختران نوجوان و ما و نعمت‌هاي فراموش شده به منظور بالا بردن قدرت بصيرت، مقاومت، اميدواري و سخت كوشي است

یکی از مسائلی که همه ی معلمان با آن روبرو هستند ارتباط و برخورد با والدین دانش آموزان است. این امر در دوره ابتدایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ارتباط با والدین دانش آموزان گاهی اوقات موجب به دردسر افتادن معلمان می شود. معلمان با تجربه در اوایل شغلشان حتما توسط برخی والدین به چالش کشیده شده اند و از این موضوع مطلع اند. در این قسمت سعی شده تا انواع موقعیت هایی که یک معلم می تواند در هنگام برخورد با والدین قرار گیرد مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهایی ارائه شود.
والدینی که در روز ملاقات خیلی مشتاق هستند
شما با دقت همه چیز را آماده کره اید. همه چیز منظم ومرتب است و خوب پیش می رود. اما هنوز شروع به حرف زدن نکرده اید که یک دست بالا می رود. شما با حوصله به سوال شخصی پدری درباره دخترش جواب می دهید. چند دقیقه بعد او دوباره سوال دیگری راجع به بچه خودش دارد. باز هم مودبانه جواب می دهید. به زودی دست های همه والدین بالا می‏رود تا درباره دخترشان بپرسند.
راه حل: کنترل جلسه را به دست بگیرید. به مادر یا پدر خیلی مشتاق یا نگران بگویید که او را درک می کنید اما وقت کم است و باید به مسائلی پرداخت که به درد همه بخورد و شما بعدا در یک جلسه خصوصی درباره بچه او حرف خواهید زد. به بقیه بگویید که سایرین هم می توانند از این امکان استفاده کنند. می توانید برنامه ملاقات ها یا شماره تلفنی در اختیار همه قرار دهید تا خیالشان راحت شود و بعد دوباره به موضوع اصلی برگردید و ادامه بدهید.
 والدینی که می خواهند یادتان بدهند چطور درس بدهید
مادری تقاضای ملاقات کرده ولی نمی دانید می خواهد در چه موردی صحبت کند. بچه این مادر از لحاظ درسی و اجتماعی مشکل ندارد، برای همین اصلا حدسی نمی زنید. در روز ملاقات مادر مورد نظر وارد کلاس شده، می نشیند و شروع می کند به گفتن اینکه شما باید طور دیگری درس بدهید و برنامه تان نیاز به بهبود دارد!
راه حل: اول خوب گوش بدهید. تا ده بشمارید و یادتان باشد که شما حرفه ای هستید. حالت دفاعی نگیرید حتی اگر حس می کنید که توانایی کاریتان زیر سوال رفته است. قبل از هر دیداری با والدین طرح درس ها کتابهای معلم و اهداف پایه تان را آماده کنید. به والدین توضیح دهید که نحوه تدریس شما مطابق دستورالعملهای اینهاست. نشانشان بدهید که تحقیقات با نحوه تدریس شما موافق هستند. در آخر از آنها بخواهید موقع کارتان سر کلاس بیایند شاید اگر نحوه کار را ببیند، قانع شوند. اگر هیچ کدام از اینها کار نکرد، از مدیر بخواهید که کمکتان کند!
 والدینی که هر روز در مدرسه هستند
درست مثل ساعت هر روز صبح! هر روز اصرار می کند که یک دقیقه از وقتتان را بگیرید اما البته بیشتر طول می کشد. موضوع حرفش مهم نیست اما حتما می خواهد حرف بزند.
راه حل: بگذارید بفهمد که شما به او توجه می کنید اما نمی توانید هر صبح این کار را بکنید. چند انتخاب برایش مطرح کنید و و روزها و ساعتهایی را که می توانید با او حرف بزنید به او اطلاع دهید. اگر آرام ولی محکم باشید، مشکل حل خواهد شد.
 والدینی که هرگز درملاقات شرکت نمی کنند
 اهمیتی ندارد که چند بار نامه و دعوت نامه بفرستید، او هرگز شرکت نمی کند. شاید برای والدین به اندازه بچه نگران هستید. چه کار باید کرد؟
راه حل: تماس تلفنی راه حل فوری ای است. تا وقتی مستقیما با والدین حرف نزده اید، به تلفن کردن ادامه بدهید. از آنها بپرسید چه وقتی برای آمدن به مدرسه برایشان مناسب تر است. اگر از صبح تا شب کار می کردند، خواهش کنید وقت ناهارشان را به آمدن به مدرسه اختصاص بدهند. یا صبح زود شما را ببینند.
والدینی که فکر می کنند شما زیادی به بچه ها تکلیف می دهید
ناگهان به مدرسه می آید و راجع به تکالیف سر و صدا راه می اندازد.شکایت می کند که بچه اش حتی وقت خوابیدن هم ندارد. می گوید حتما شما کار خودتان را خوب انجام نمی دهید که بچه باید در خانه این همه کار کند. شما چه جوابی دارید؟
راه حل: هر چند باید به نگرانی آنها توجه کنید ولی الان وقتش نیست چون خیلی عصبانی هستند. به او بگویید خوشحال می شوید با او حرف بزنید ولی الان وقت مناسبی نیست. از او بخواهید شماره تلفنش را به شما بدهد تا در اسرع وقت با او تماس بگیرید ووقت ملاقات بگذارید. وقتی می خواهید ملاقات کنید از یک معلم دیگر یا مدیر یا مشاور مدرسه بخواهید حاضر باشند. توضیح بدهید که چرا و چقدر تکلیف می دهید. از والدین بخواهید ببینند که بچه چه زمانی به تکلیف اختصاص می دهد و آیا در تمام کردنش مشکل دارد که بیشتر از سایرین به تکلیف وقت اختصاص می دهد. اگر اینطور است سعی کنید دلایل این مشکل را پیدا کنید. برنامه ای تنظیم کنید که توانایی دانش آموزان را افزایش دهد. اگر مشکل هنوز باقی ماند با والدین برنامه کاری ای تنظیم کنید تا کارخانه را کنترل کنند و کمک کنند در وقت مناسب انجام شود.
والدینی که از نمره های فرزندانشان ناراحت هستند
روز بعد از کارنامه ها به شما زنگ می زند و با ناراحتی می گوید که فرزندش قبلا نمره های خوبی می گرفته اما الان افت کرده است. چه خبر است؟ چرا قبلا به من نگفتید؟
راه حل: نگذارید عصبانیت والدین شما را از کوره به در کند. همیشه لیست نمرات و کار پوشه بچه ها را دم دست داشته باشید و از روی آن و چیزهایی که در کلاس مشاهده کرده اید، جواب بدهید. شاید بچه تکالیفش را گم کرده باشد. به والدین ناراضی گوش بدهید و حرفشان را قطع نکنید. بعد سعی کنید برای حل مشکل با هم راه حلی پیدا کنید. شاید بهتر باشد نکاتی درباره درس خواندن یا منظم بودن تکالیف به والدین گوشزد کنید. به او یادآوری کنید که شما هم می خواهید بچه آنها موفق شود.
 هدف معلمان و والدین یک چیز است: موفقیت کودکان. اما گاهی روابط این دو با هم می‌تواند رسیدن به این هدف را تندتر یا کندتر کند...
رابطه مناسب خانواده ها با معلمان
 
هدف معلمان و والدین یک چیز است: موفقیت کودکان. اما گاهی روابط این دو با هم می‌تواند رسیدن به این هدف را تندتر یا کندتر کند. چه می‌توان کرد که رابطه معلمان و والدین خوب شود و آنان دست در دست هم برای موفقیت دانش‌آموزان تلاش کنند؟ ...
مشکل اینجاست که سیستم آموزشی مسابقه‌ای کاملا نابرابر بین والدین و معلمان است. سیستم آموزشی در سراسر جهان مدام در حال تغییر است و همین امر سبب می‌شود روز به روز والدین اطلاعاتشان کمتر شده و عقب بمانند.
والدین با مراجعه به سیستم آموزشی دوران خودشان گمان می‌کنند نحوه کارکرد مدارس را می‌دانند و این در حالی است که با خیلی از موارد جدید آشنایی ندارند. تمرکز والدین روی یک نفر است و تمرکز معلمان روی یک گروه.
● چرا وجود یک رابطه خوب بین معلمان و والدین تا این حد مهم است؟
نقش والدین و معلمان در پیشرفت درسی دانش‌آموزان غیرقابل انکار است. تشویق والدین است که سبب می‌شود کودکان از درس زده نشوند و فاصله نگیرند.
والدین هستند که موظف‌اند با دانش‌آموز در رابطه با موانع صحبت کنند و او را به آینده امیدوار کنند و درهای جدید را به روی او بگشایند و این معلمان هستند که با فشار آوردن به دانش‌آموز او را برای موفق شدن هول می‌دهند.
در برخی از موارد همکاری والدین و معلمان با هم می‌تواند به موفقیت دانش‌آموز کمک کند. یکی از این موارد آموزش زبان گفتاری و نوشتاری است که بسیار مهم است.
دانش‌آموز به این ترتیب می‌تواند با دو نوع زبان عامیانه و رسمی آشنا شود و آینده‌ای روشن برای خود بسازد. مطمئنا فردی که در یک مصاحبه کاری با زبان عامیانه حرف می‌زند هرگز شغلی به دست نخواهد آورد.
● در چه شرایطی ملاقات معلمان و والدین ضروری می‌شود؟
در کشورهای اروپایی در سال ۲ جلسه اجباری والدین و مربیان در مدارس برگزار می‌شود اما کارشناسان معتقدند والدین و مربیان باید هرچند وقت یک بار به طور شخصی یا گروهی همدیگر را ملاقات کنند و مشورت آنها با هم نباید تنها به زمانی که دانش‌آموز با مشکل روبه‌رو می‌شود، محدود باشد. تعداد ملاقات‌ها به ساعات خالی والدین و مربیان بستگی دارد و هیچ قانونی در این میان حاکم نیست.
● آیا والدین حق دخالت در کار معلمان را دارند؟
تمامی معلمان گر چه از یک سیستم آموزشی واحد پیروی می‌کنند اما روش مخصوص به خود را برای آموزش دارند. والدین نیز این حق را دارند که سوالات در ذهن خود را با معلمان و مربیان در میان بگذارند. آنها اولین معلمان کودکان هستند و نباید این حق خود را نادیده بگیرند.
معلمان و والدین شناخت‌های متفاوتی از دانش‌آموزان دارند. برای آنکه دانش‌آموز موفق شود هیچ یک از آنها نباید فردی عمل کنند بلکه باید متحد شوند.
کليد مشارکت و همکاري موفق با اوليا، استفاده درست معلم از روابط عمومي مؤثر، مهارت در حل مشکلات و مذاکره است. مقاله حاضر شامل چند بخش درباره روابط عمومي مؤثر معلم با اوليا و چند روش براي دستيابي به آن است.
منبع:
ايوب ملا احمد

[Custom_Field_Content]
مطالب مرتبط
تحقیق آموزش نظم به دانش آموزان بی نظم
تحقیق تاثیر سلامت روان زن در تحکیم بنیان خانواده
تحقیق سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی
تحقیق نقش زنان در اقتصاد مقاوتی
تحقیق جایگاه پول ایران در میان پول‌‌‌های جهان
تحقیق مدیریت کلاس و تاثیر آن
تحقیق مدرسه هوشمند
تحقیق شاداب سازی محیط مدرسه
تحقیق محیط آموزشی
فایل علل تنبلي واهمال كاري وراههايي براي رفع آن
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
http://www.soalazmoon.ir/wp-content/uploads/پشتبان-سایت.jpg
ضمانت سفارشات
دیگر نگران کیفیت اقدام پژوهی خود نباشید؛ ما با راه کارهای خود کیفیت سفارشات شما را تضمین نموده ایم.

24 ساعت ضمانت ویرایش برای سفارشات عادی

72 ساعت ضمانت ویرایش برای سفارشات ویژه

help
ارتباط با ما
-----------------------------------------
ایمیل سایت
eghdampazhoohi@gmail.com
ایمیل مدیریت
psksmspanel@yahoo.com
کانال تلگرام

@eghdampajoohi

همکاری با فرهنگیان در سراسر کشور
همکاری ما تاکنون با فرهنگیان در سراسر کشور
به 40 شهر ایران رسید
(آبادان-اروند کنار-خرمشهر-شادگان-ماهشهر-شیراز-اصفهان-ایلام-کرج-لرستان-قم-سیستان و بلوچستان-چهارمحال بختیاری-البرز-اردبیل-تبریز-مرکزی-آذربایجان غربی و شرقی-مشهد-کرمانشاه-هرمزگان-بوشهر-دیلم-دیر-گناوه-شهرامام حسن،دشتی،خورموج،جزیره خارگ،خمین-کاکی-عالی شهر،روستای دامغان-دماوند،عسلویه،ابهر-تهران،شازند،گرمه،میری
بخش دریافت بدون ایمیل
آخرین بروز رسانی این بخش:
1396/01/08
امروز 0 سفارش دریافت بدون ایمیل درخواست شده است

بدون داشتن ایمیل از این پست سفارش خود را تحویل بگیرند.

48 ساعت لینک سفارش دهنده از این بخش حذف میشود.

برای دریافت فایل برروی اسم خود کلیک کنید

درگاه پرداخت اینترنتی
http://www.soalazmoon.ir/wp-content/uploads/%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87.jpg
تعرفه سفارشات
تعرفه سفارش اقدام پژوهی تا آخر سال 96
 به شرح زیر است:
-----------------
اقدام پژوهی 10 صفحه |12500هزارتومان
-----------------
اقدام پژوهی 15 صفحه |18750هزارتومان
-----------------
اقدام پژوهی 20 صفحه |25000هزارتومان
-----------------
اقدام پژوهی 25 صفحه |31250هزارتومان
-----------------
اقدام پژوهی 30 صفحه |37500هزارتومان
-----------------
اقدام پژوهی 40 صفحه |50000هزارتومان
-----------------
اقدام پژوهی 50 صفحه |62500هزارتومان
دانلود طرح معلم پژوهنده و فرم های مربوط
تقویم اجرایی

تقویم اجرایی مدارس ابتدایی 94

لینک مستقیم

لینک کمکی

تعرفه جدید فایل ها
http://www.soalazmoon.ir/wp-content/uploads/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%87%D8%A7.jpg

آمار سایت
مسیر که در سال 94 طی کردیم...
مسیری که سایت اقدام پژوهی در سال 94 داشت:
امکان سفارش اقدام پژوهی با نرم افزار(گزارش تدوین پژوهش)
امکان سفارش گزارش تخصصی
امکان سفارش گروهی اقدام پژوهی از مدارس
امکان اخذ نمایندگی در شهرستان ها
اضافه کردن لوگوی اعتماد ساماندهی وزرات ارشاد اسلامی
دور همکاری با  شهرستان ها به 170 شهر
افت قیمت تعرفه ها و استقبال کاربران
افزایش اقدام پژوهی ها از 106 به 200 فایل و ارسال آن در سایت
اضافه کردن بخش گزارش تخصصی و ارسال آن در سایت
اضافه کردن چت آنلاین به پشتیبانی
افزایش و تکمیل بخش مستندات شغلی ارتقا رتبه شغلی
افزودن لینک سایت در سایت های اجتماعی و تلگرام
نمایندهای ما
کد نمایندگی:38760
استان خراسان رضوی
شهرستان قوچان
بنام آقای حسین شایسته
---------------------------
کد نمایندگی:44165
استان خوزستان
شهرستان بهبهان
بنام آقای علی مباکری
ورود به سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
عضویت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آخرین مطالب ارسالی سایت
پذیرش سفارشات اقدام پژوهی از 14 فروردین شروع شد

پذیرش سفارشات اقدام پژوهی از 14 فروردین شروع شد

دوشنبه 14 فروردین 1396
تبریک سال نو(مدیریت حسن عبادی)

تبریک سال نو(مدیریت حسن عبادی)

سه شنبه 08 فروردین 1396
اطلاعیه خیلی مهم(نرخ سفارشات اقدام پژوهی تغییر کرد)

اطلاعیه خیلی مهم(نرخ سفارشات اقدام پژوهی تغییر کرد)

سه شنبه 08 فروردین 1396
اعلام جزئیات بیمه‌ تکمیلی فرهنگیان/خبر جدید

اعلام جزئیات بیمه‌ تکمیلی فرهنگیان/خبر جدید

چهارشنبه 01 دی 1395
خبر جدید حق التدریسی های آموزش و پرورش تا چه زمانی باید در انتظار حقوق باشند؟

خبر جدید حق التدریسی های آموزش و پرورش تا چه زمانی باید در انتظار حقوق باشند؟

چهارشنبه 10 آذر 1395
اقدام پژوهی چگونه بوسیله راهکار های مدرسه محور از افت تحصیلی دانش آموزانم در درس ادبیات فارسی جلوگ

اقدام پژوهی چگونه بوسیله راهکار های مدرسه محور از افت تحصیلی دانش آموزانم در درس ادبیات فارسی جلوگ

سه شنبه 11 آبان 1395
اقدام پژوهی چگونه می توانم تربیت دینی را در دانش آموزان کلاسم تقویت نمایم ؟

اقدام پژوهی چگونه می توانم تربیت دینی را در دانش آموزان کلاسم تقویت نمایم ؟

سه شنبه 11 آبان 1395
اقدام پژوهی چگونه می توانم دانش آموزان را به درس تعلیمات اجتماعی علاقه مند سازم

اقدام پژوهی چگونه می توانم دانش آموزان را به درس تعلیمات اجتماعی علاقه مند سازم

سه شنبه 11 آبان 1395
اقدام پژوهی چگونه می توانم انجمن اولیاء و مربیان را پربار ساخته و سطح آگاهی اولیاء را درباره انجمن

اقدام پژوهی چگونه می توانم انجمن اولیاء و مربیان را پربار ساخته و سطح آگاهی اولیاء را درباره انجمن

شنبه 08 آبان 1395
اقدام پژوهی چگونه به کمک مدیریت تماشای تلویزیون کیفیت آموزشی دانش آموزان را بالا ببرم

اقدام پژوهی چگونه به کمک مدیریت تماشای تلویزیون کیفیت آموزشی دانش آموزان را بالا ببرم

شنبه 08 آبان 1395
اقدام پژوهی چگونه با ارائه راهکار های جذب توجه و تمرکز دانش آموزان را در ساعت ریاضی تقویت کنم

اقدام پژوهی چگونه با ارائه راهکار های جذب توجه و تمرکز دانش آموزان را در ساعت ریاضی تقویت کنم

شنبه 08 آبان 1395
اقدام پژوهی چگونه به کمک آموزش فرایض دینی دانش آموزان زمینه انحراف آنها از بین بردم؟

اقدام پژوهی چگونه به کمک آموزش فرایض دینی دانش آموزان زمینه انحراف آنها از بین بردم؟

چهارشنبه 05 آبان 1395
اقدام پژوهی چگونه می توانم مشکل نگارش (انشا) دانش آموزانم را برطرف کنم؟

اقدام پژوهی چگونه می توانم مشکل نگارش (انشا) دانش آموزانم را برطرف کنم؟

چهارشنبه 05 آبان 1395
اقدام پژوهی چگونه مشکل بی انضباطی و عدم تمرکز دانش آموز بیش فعال را برطرف نمودم؟

اقدام پژوهی چگونه مشکل بی انضباطی و عدم تمرکز دانش آموز بیش فعال را برطرف نمودم؟

چهارشنبه 05 آبان 1395
شروع دورباره کارهای اقدام پژوهی از 1 دی

شروع دورباره کارهای اقدام پژوهی از 1 دی

سه شنبه 04 آبان 1395
سفارشات گزارش تخصصی،تاسوعا و عاشورا تعطیل است

سفارشات گزارش تخصصی،تاسوعا و عاشورا تعطیل است

سه شنبه 13 مهر 1395
بزودی>طرح شتاب فایل(ارسال روزانه 3 اقدام پژوهی جدید)

بزودی>طرح شتاب فایل(ارسال روزانه 3 اقدام پژوهی جدید)

سه شنبه 16 شهریور 1395
فرهنگیان بازنشسته پاداش پایان خدمت خود را دریافت میکنند

فرهنگیان بازنشسته پاداش پایان خدمت خود را دریافت میکنند

پنجشنبه 21 مرداد 1395
 استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش:وجود نگاه سیاسی و جناحی در عزل و نصب مدیریت‌ها

استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش:وجود نگاه سیاسی و جناحی در عزل و نصب مدیریت‌ها

پنجشنبه 21 مرداد 1395
آخرین جزئیات نقل و انتقالات فرهنگیان اعلام شد

آخرین جزئیات نقل و انتقالات فرهنگیان اعلام شد

جمعه 08 مرداد 1395
مطالب محبوب
کدهای اختصاصی
فرهنگیان و کارمندان محترم
این سایت به هیچ ارگانی وابسته نیست و فعالیت
 خود را بصورت منحصر به فرد انجام میدهد

با اطمینان کامل سفارش دهید
این پایگاه در سایت ساماندهی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
به ثبت رسیده است

تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS